Game студії та платформи. Правові фічі ;)

Бум гейміндустрії було досить легко передбачити. Ринок комп’ютерних ігор розвивається настільки динамічно та стрімко, що кінематограф може тільки позаздрити. На те, що зайняло в кіно 80 років, гейміндустрії вистачило 15.

Стрімкий розвиток від текстових квестів до 8-бітної графіки, до перших 3D ігор, а в теперішній час віртуальної реальності і це, авжеж, ще не кінець. Комп’ютерні ігри, кіберспорт приваблюють мільйонні інвестиції і ця індустрія лише набирає оберти. Раніше це вважалось прерогативою «гіків» і «ботанів», а через 10 років по прогнозам авторитетних експертів випередить футбол по кількості переглядів.

Як можна зрозуміти, перспективи у даного ринку є і для того щоб взяти в ньому участь необов’язково бути мультимільйонною корпорацією. Всім відомий Майнкрафт був проданий за 2,5 мільярди доларів Майкрософту, а був створений фактично однією людиною.

В Україні існує величезна кількість геймстудій та і просто обдарованих програмістів, які створюють чудові ігри. Проте не дивлячись на те, що необов’язково бути id Software або Bethesda для того щоб тебе помітили, канали збуту все ж було б непогано мати.

Раніше розповсюдження ігор було набагато складнішим, в наш час, майже всі ігри розповсюджуються завантаженням з серверів, а не з оптичних носіїв. Завдяки цьому, контент стає доступним у будь-якому куточку світу (майже).

Фактично у розробника ігор є 3 шляхи:

  • самому просувати гру;

  • підписати договір з паблішером;

  • використання платформ для розповсюдження.

З першим, я думаю, зрозуміло. Складно, важко , адже програміст, як правило не дуже гарний рекламник, хоча винятки звичайно є. Непоодинокі випадки просування гри через Kickstarter, Indiegogo які були більш ніж успішними.

Щодо другого, то тут «злий» паблішер, скоріше за все, запропонує Вам кабальний договір за яким більша частина прибутку осяде в руках самого паблішера та й Вам ще різних пунктів про ексклюзивність напихають, що швидше за все, не сильно буде сприяти розповсюдженню гри.

Але якщо такий варіант Вас не лякає, то з паблішером можна і повоювати, особливо, якщо у Вас є чудові юристи 😉 Дізнатись трошки більше про такі договори Ви можете  ТУТ.

І нарешті третій варіант,  платформи, які дозволяють розмістити на них свій контент  – Steam, Google Play Market, Apple Store та інші.

Безумовною перевагою в даному випадку є відомість таких платформ та те, що робота з ними досить проста – погоджуєтесь на правила розміщення, виконуєте всі необхідні пункти щодо політик конфіденційності і Ваша гра доступна широченному колу осіб, які можуть її купити і завантажити.

Тепер трішки болю, або що може піти не так при використанні платформ для розповсюдження вашого контенту…

Перш за все – хто володіє Вашим продуктом, all your base are belong to us?

Якщо Ви одноособово розробили гру – тут питань немає, Ви і є володілець всіх прав інтелектуальної власності на таку гру. Хоча, враховуючи те, що в Вашій грі могли використовуватись інші об’єкти інтелектуальної власності, на які у Вас такого права не існує (музика, арт, відео), то запитання можуть виникнути потім, і не дуже приємні. Більш детально про використання музики в іграх ТУТ.

Трохи складніше стає, коли Ви вдвох або з декількома друзями створили таку гру. Проблема тут знаходиться на поверхні – коли Ви розміщуєте щось на Steam або іншій платформі Ви гарантуєте, що гра належить Вам і надаєте платформі ряд ліцензій, на розповсюдження наприклад.

Оскільки лише один з Вас буде розміщувати таку гру, то відповідно і ліцензія буде видаватись лише цією особою, а це значить, що обов’язок щодо сплати роялті у платформи виникне лише перед особою яка цю гру розмістила.

Безумовно це питання довіри, друг після отримання грошей від платформи може поділити їх, так як Ви домовлялись, але якщо б таке траплялося кожного разу, юристи напевне не були б потрібні зовсім ;).

Як же Вийти з такої ситуації? Створіть юридичну особу, та передайте права інтелектуальної власності їй, після чого розмістить гру від імені цієї юридичної особи. Таким чином, прибуток буде зараховано на рахунок юридичної особи, а потім відповідно до частки власності в такому підприємстві буде розподілений між учасниками. І тут вже набагато легше буде відстояти свої інтереси в суді, щодо отримання роялті від використання об’єкту Вашої інтелектуальної власності.

Впевнені, що все дійсно належить Вам?

Наступний біль, який частково був описаний у попередньому пункті це порушення права інтелектуальної власності інших осіб.

Не будемо вдаватись у штрафи, судові позови, що швидше всього станеться, якщо Ви порушите чиїсь права інтелектуальної власності? Вашу гру заблокують та видалять з платформи за процедурою передбаченою DMCA ( Digital Millennium Copyright Act).

Проте слід зазначити, що цією процедурою часто зловживають, і те що Вашу гру заблокували необов’язково означає, що Ви порушили чиїсь права, але бути готовим до такої ситуації потрібно.

Greed is good

А тепер, основне питання, гру розмістили, нічиї права не порушуємо, завантаження маємо, а гроші то як отримати?

Як правило всі перелічені платформи перераховують гроші у іноземній валюті, що означає, що такі транші підлягають валютному контролю зі сторони банку (читай держави). І банк, для того щоб зарахувати ці гроші Вам на рахунок, захоче впевнитись за що саме Ви отримуєте ці кошти.

У випадку з договором поставки, Ви пояснили б, що поставили клавіатури до США і надали б договір, за яким така поставка була здійснена і супутню документацію в вигляді накладних і тому подібного, що підтвердило б отримання товару Вашим контрагентом.

Але ж як, бути якщо ніякого товару Ви не поставляєте, а лише розміщуєте гру на платформі?

В даному випадку, договором буде та сама публічна оферта або Terms of Use яка дозволяє Вам розмістити гру на платформі. По своїй правовій природі публічна оферта це договір з необмеженою кількістю осіб, яким пропонується такий договір заключити.

З договором вирішили, а що робити з документом який би підтвердив виконання робіт?

Раніше для такого використовувались акти виконаних робіт, які теоретично могло пощастити отримати, якщо замовник послуг нерезидент був в хорошому настрої. Проте говорити про такі акти при роботі з такими гігантами як Valve Corp., Google та Apple для яких мокра печатка, це щось настільки застаріле, як віра в те що земля плоска і розташована на спинах трьох слонів.

Тепер експортерам ІТ послуг стало трошки легше жити, адже достатньо правильного виставленого інвойсу, щоб вважалося, що послуги були надані. Відповідно Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо усунення адміністративних бар’єрів для експорту послуг» вводить ряд змін, до багатьох актів законодавства, що мають спростити експорт послуг.

Слід зазначити, що не дивлячись на те, що цей закон є значним кроком вперед і вже вступив в силу, а уряд обіцяв привести інші акти законодавства у відповідність до нього, цього ще й досі не зроблено. А тому питання податкової інспекції, або її нерозуміння таких інвойсів, як належних документів не є рідкістю

Рецепт проти болю при використанні платформ:

  • продумайте кому належить інтелектуальна власність на гру;

  • не порушуйте чужих інтелектуальних прав;

  • правильно складайте документи для звітності.

І в завершення, ми любимо ігри і з задоволенням допоможемо Вам вирішити проблеми, які у Вас виникають у процесі їх розробки, просування або заключення договорів. Пишіть нам  😉

Менше глітчів – більше скачувань 😉

    Твоє запитання ІТ юристам


    Отримуй сповіщення про нові статті :)