Юридична складова GameDev’у. Принципові моменти

В Україні діють чисельні студій, профіль яких – розробка ігор. Галузь вже не представлена лише розрізненими групами ентузіастів-ігролюбів. Сьогодні кожна відеогра не просто результат творчості, а серйозний комерційний проект.

Як і будь-якому іншому дорослому бізнесу, гейм-студії необхідні юридичні інструменти, які суттєво сприятимуть правильному управлінню роботою та активами компанії. Саме про корисні юридичні фічі для гейм-студій і поговоримо далі.

На що звернути увагу в контракті з програмістом.

Що важливо в договорі зі своїми розробниками? Якість їх роботи, отримання всіх прав інтелектуальної власності на розробки після закінчення проекту і оплата за гарну працю. Очевидні пункти, але навіть тут є свої хитрощі, наприклад:

  • Майнові права інтелектуальної власності краще передавати з моменту створення об’єкта, а не чекати оформлення актів.
  • Законно обмежити роботу незалежного підрядника, щоб він не підробляв в інших конторах, слід за допомогою встановлення мінімальної кількості годин відпрацювання за контрактом.
  • У договорі варто зазначити, що винагорода може бути переглянута сторонами електронною поштою, в іншому випадку із бонусацією співробітників виникнуть труднощі.

Які положення включати в договір з геймдизайнером

 

  • Жорсткі умови розірвання контракту, адже на них часто тримаються цілі проекти.
  • У більшості випадків можна зустріти пункт щодо перекладання вини в разі отримання студією претензій з приводу порушення прав інтелектуальної власності третіх осіб. Результати роботи саме геймдизайнера найбільш масштабні і помітні, тому варто зайвий раз вказати те, що він зобов’язаний покрити всі затрати підприємства в разі порушення ним прав третіх осіб.

Торгові марки, як зброя в недобросовісній конкуренції

 

Поширеним способом усунення конкурентів (особливо під час цифрової дистрибуції ігор) стала реєстрація назви чужої гри, як власної торгової марки. Далі подається скарга до Steam / Google Play / iTunes / ін. і вашу гру блокують на платформі.

Як цьому протидіяти? Треба завчасно реєструвати назву своїх ігор, що користуються попитом, як ТМ в країні, де знаходиться більша частина аудиторії, наприклад, США (держ мито – від 225 USD) і / або Європейському Союзі (держ мито – від 850 EUR). До речі, навіть резиденти України можуть це зручно зробити через інтернет.

Якщо така ситуація вже сталася, то вас чекає довгий судовий процес і без допомоги кваліфікованих юристів не обійтися.

Як працювати з паблішерами

Найчастіше паблішери не бажають вносити правки в свої шаблонні договори. Практика показує, що більшість проблем виникає через декілька років співпраці. Причиною тому може стати стара гра. Згодом ви концентруєте всі сили і ресурси на нових перспективних проектах, однак паблішеру здається, що старій грі потрібна нова локалізація. Тепер через недалекоглядність під час складання договору з паблішер студії доведеться витрачати дорогоцінні години не туди, куди хотілося б.

Таким чином, гейм-студії необхідно планувати і вибудовувати взаємини з паблішером на роки вперед. У наведеному вище прикладі, корисним було б додатково скласти доповнення до договору з переліком мов для локалізацій, які повинні вийти протягом перших кількох років.

Більш детально про інші круті лайфхаки в угоді з паблішерами читайте в нашій статті (https://www.legalitgroup.com/publishing-igor).

Аутсорсинг – другий хліб гейм-студії

Коли говоримо про заробітки в GameDev’і, складно не приділити увагу надання послуг аутсорсингу, які популярні серед українських гейм-студій. Аутсорсинг приносить грошові ресурси для створення власних ігор. Так як це є другорядним способом отримання прибутку, за допомогою правильного контракту з нього можна отримати максимум вигоди для розвитку своєї студії.

  • Намагайтеся економити час, адже його краще витратити на втілення власних ідей. Не рекомендуємо погоджуватися на контракти з вимогами щодо відпрацювання будь-якої кількості годин, а також завжди встановлюйте одну ітерацію результатів робіт.
  • Права інтелектуальної власності. Добре, коли є напрацювання, що можна використовувати в своїй грі, але для цього треба належно скласти розділ про передачу прав від виконавця до замовника.
  • Ім’я в титрах. Автор має право, щоб його ім’я вказали в титрах гри. Так ви покажете участь студії в гарному великому проекті.

Грамотні контракти з командою / паблішерами / замовниками = правильний менеджмент всіх напрямків роботи гейм-студії. Проте, не варто забувати про організаційні моменти, як-от своєчасна реєстрація ТМ.

Для складання грамотного договору потрібно мати не тільки знання в області права, а й розуміння специфіки ринку GameDev’у. Саме тому радимо звернутися за допомогою до профільних юристів 😉

    Твоє запитання ІТ юристам


    Отримуй сповіщення про нові статті :)